ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς


Επικοινωνία / Contact RSS Twitter Facebook YouTube Instagram

26/03/2021

Κ. Ζαχαριάδης: Εθνική Αρχή (Α)διαφάνειας 

Κ. Ζαχαριάδης: Εθνική Αρχή (Α)διαφάνειας 



θρο του Κώστα Ζαχαριάδη, τομεάρχη Εσωτερικών και βουλευτής Β1 Βορείου τομέα Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στο ieidiseis.gr

Το κράτος των κολλητών και των κουμπάρων είναι εδώ. Με τις διατάξεις του ν. 4622/2019 (Επιτελικό Κράτος) καταργήθηκαν όλα τα Ελεγκτικά Σώματα της Διοίκησης και δημιουργήθηκε στη θέση τους η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ). Υποτίθεται ότι η ΕΑΔ είναι Ανεξάρτητη Αρχή η οποία διασφαλίζει τον καλύτερο συντονισμό και κυρίως, την ανεξάρτητη και αντικειμενική διενέργεια του ελεγκτικού έργου για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης.

 

Στην πράξη αποδείχτηκε ακριβώς το αντίθετο. Το μόνο που ενδιέφερε εξ’ αρχής τη ΝΔ ήταν ο ασφυκτικός κομματικός έλεγχος της δημόσιας διοίκησης. Με βάση τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου, διορίστηκε Διοικητής της Αρχής ο στενός συνεργάτης του κ. Μητσοτάκη (από τη εποχή των απολύσεων και των διαθεσιμοτήτων στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης) Άγγελος Μπίνης. Στη συνέχεια αυτός προχώρησε στην απευθείας τοποθέτηση δεκάδων προϊσταμένων της ΕΑΔ, χωρίς καμία αξιολογική διαδικασία. Χωρίς υπερβολή, όλος ο ελεγκτικός μηχανισμός του Ελληνικού Δημοσίου λειτουργεί υπό τον απόλυτο έλεγχο του μεταβατικού Διοικητή της ΕΑΔ και στενού συνεργάτη του πρωθυπουργού.

Καθόλη τη διάρκεια της διακυβέρνησης της ΝΔ, έχουμε επαναλαμβανόμενα φαινόμενα διαφθοράς, κακοδιοίκησης και αδιαφάνειας της διοικητικής δράσης. Και όμως, η ΕΑΔ δεν έχει επιδείξει κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη λίστα Πέτσα, για τα «σκόιλ ελικίκου», για την σύναψη συμβάσεων από φορείς του δημοσίου εν κρυπτώ (περιπτώσεις Palantir, Cisco κ.α.), για την πανδημία απευθείας και συνήθως υπερκοστολογημένων αναθέσεων που κατακλύζει όλο το δημόσιο τομέα.

Και τώρα το κερασάκι στην τούρτα: Με πρόσφατη απόφασή του ο υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης καθόρισε διαδικασία προκήρυξης ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του νυν Διοικητή της Αρχής.

Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Διοικητής της ΕΑΔ στο βιογραφικό του, υπηρέτησε επί σειρά ετών στον ΟΟΣΑ, έχει συνεργαστεί με πολλούς διεθνείς οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στους τομείς της μεταρρύθμισης του δημόσιου τομέα και της καταπολέμησης της διαφθοράς και είναι κάτοχος συγκεκριμένων επαγγελματικών πιστοποιήσεων.

Ακριβώς γι’ αυτό, η κυβέρνηση είχε ήδη φροντίσει μέσα από τις προβλέψεις του νόμου 4622/2019 να «φωτογραφίσει» την προϋπηρεσία σε διεθνείς οργανισμούς, καθώς και την κατοχή συγκεκριμένων πιστοποιήσεων, ως κυρίαρχο προσόν για την τελική επιλογή. Με την Υπουργική Απόφαση έρχεται απλώς να καταστήσει σαφή την προειλημμένη απόφασή της για προνομιακή αντιμετώπιση του εκλεκτού της.

Ενδεικτικά:

​Μοριοδοτείται υπέρμετρα (έως 300 μόρια επί συνόλου 1000) η εμπειρία σε χώρες του εξωτερικού στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης με διεθνείς οργανισμούς, ενώ την ίδια στιγμή δεν προβλέπεται καμία μοριοδότηση για προϋπηρεσία σε ελεγκτικούς μηχανισμούς στην Ελλάδα και καμία μοριοδότηση για άσκηση καθηκόντων ευθύνης σε φορείς του Ελληνικού Δημοσίου.

​Επίσης, προβλέπεται υπέρμετρη μοριοδότηση (πάλι έως 300 μόρια) για κατοχή επαγγελματικών πιστοποιήσεων και μάλιστα με ρητή αναφορά σε συγκεκριμένα σεμινάρια.

​Η Επιτροπή Επιλογής με τη συμμετοχή μελών του ΑΣΕΠ και του ΝΣΚ, δεν έχει καμία δυνατότητα για ουσιαστική αξιολόγηση των υποψηφίων, πέραν των σαφώς προσδιορισμένων κριτηρίων της απόφασης.

​​Και βέβαια, για να αποφευχθεί οποιαδήποτε περίπτωση «σφάλματος», προβλέπεται ότι η Επιτροπή Επιλογής υποβάλλει στο Συμβούλιο Διοίκησης κατάλογο με τους 4 επικρατέστερους υποψηφίους, εν συνεχεία, το Συμβούλιο Διοίκησης κατατάσσει τους 2 επικρατέστερους υποψηφίους, ενώ η τελική πρόταση προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, υποβάλλεται από το Υπουργικό Συμβούλιο…

Το βασικότερο όμως είναι άλλο: Ο διορισμός της διοίκησης μιας ιδιαίτερα νευραλγικής Ανεξάρτητης Αρχής απαιτεί ευρείες πολιτικές συγκλίσεις και συναινέσεις σε πρόσωπα εγνωσμένου κύρους, κοινωνικής αποδοχής και πραγματικής εμπειρίας στο πεδίο της πρακτικής ενασχόλησης με το αντικείμενο της Αρχής. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η κυβέρνηση επιλέγει συνειδητά την προσχηματική, αποσπασματική και επιλεκτική μοριοδότηση συγκεκριμένων - φωτογραφικών κριτηρίων, αποκλείοντας εξ’ αρχής από τη διαδικασία προσωπικότητες ευρείας αποδοχής που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν ουσιαστικά στην αντιμετώπιση των φαινομένων διαφθοράς και κακοδιοίκησης.

Ίσως θα έπρεπε ο κ Βορίδης, να τροποποιήσει την απόφασή του θεσπίζοντας ως αποκλειστικό κριτήριο μοριοδότησης την προϋπηρεσία του κ. Μπίνη στον ΟΟΣΑ; Δεν θα ήταν λιγότερο φωτογραφική από αυτή που εξέδωσε.

Μετά την κουμπαριά του κ. Γεωργιάδη με τον επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής για τις Δημόσιες Συμβάσεις, έρχεται η εξόφθαλμη προσπάθεια της ΝΔ να μονιμοποιήσει στη θέση του Διοικητή της ΕΑΔ τον νυν μεταβατικό Διοικητή και στενό συνεργάτη του κ. Μητσοτάκη. Παραβιάζεται έτσι κάθε έννοια ανεξαρτησίας της Αρχής, παραβιάζεται πλήρως το πνεύμα της ίδρυσης των Ανεξάρτητων Αρχών, το οποίο επιβάλλει οι διοικήσεις τους να στελεχώνονται από προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους, που τυγχάνουν ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής αποδοχής.

Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν κρατά ούτε τα προσχήματα. Οδεύοντας από αποτυχία σε αποτυχία σε όλα τα κρίσιμα θέματα και διαβλέποντας την σύντομη κατάρρευση της, προσπαθεί απεγνωσμένα να ελέγξει κρίσιμα πόστα του διοικητικού μηχανισμού για την επόμενη μέρα.

Πλέον το fake προσωπείο του «μεταρρυθμιστή» και «μετριοπαθή» κ. Μητσοτάκη καταρρίφθηκε πλήρως. Στη θέση του ξεπρόβαλε το αληθινό πρόσωπο του αυταρχικού, αντιθεσμικού και παλαιοκομματικού πολιτικού. Και βέβαια δεν θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερος υπουργός Εσωτερικών για την υλοποίηση του σχεδίου «άλωσης» του κράτους από τον κ. Βορίδη. Το δίδυμο Μητσοτάκη – Βορίδη επαναφέρει στο προσκήνιο τις χειρότερες πρακτικές της δεξιάς παράταξης, πηγαίνοντας τη χώρα δεκαετίες πίσω.

 

 

 

 

 



Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία πλοήγησης και να αναλύουμε την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Με την παραμονή σας στην ιστοσελίδα, αποδέχεστε τη χρήση cookies όπως αυτή περιγράφεται στην Πολιτική Cookies ΟΚ